פוקוסינג וחלומות 3
שלוש תובנות מאז "עבודה עם חלומות" / יוג'ין ג'נדלין
THREE LEARNINGS SINCE THE DREAMBOOK
by Eugene T. Gendlin, Ph.D., University of Chicago
תרגום- ענת מירון
ברצוני להציג כאן שלוש נקודות שלמדתי מאז יצא ספרי חלומות
Where Dream and Dreamer Disagree 1. כאשר החלום והחולם אינם בהסכמה-
החלק בגישה אשר מכיל את שאילת השאלות הינו מעודן. בסופו של דבר משהו נפתח לחולם. בינתיים, אחד רק שואל שאלות ומראה לאדם איך לקבל תחושה מורגשת ביחס לכל שאלה, וכיצד לקחת את השאלה פנימה כמו לשאול את התחושה המורגשת.
החלק בגישה שאני מכנה – bias control – הולך מעבר לשאילת שאלות. הוא מכיל ציפייה לצעד שיגיע מהצד ההפוך לגישתו הרגילה של אדם. אם בחלום שודד רודף אחרי ולאחר זמן אני יודע
לאיזו בעיה בחיי זה מתייחס, איני אמור להסתפק בפרשנות שדבר זה הינו מסוכן ואני אמור להגן על עצמי. אולי אעשה זאת גם, אך לאחר מכן אני צריך להמשיך ולשים לב במידה ואיני מקבל צעד מהצד ההפוך, הווה אומר, מהשודד (אולי מ"להיות" השודד, כך אוכל להבחין איזו אנרגיה חדשה עולה בתוכי).
לא החולם ולא המקשיב אינם יודעים כיצד יכול צעד להופיע מתוך הצד ההפוך. עדיין, צריך המקשיב לשמור את השאלה "מנגנת" לזמן מה, כדי שצעד מהצד ההפוך יוכל להילקח בחשבון, ואז יוכל להופיע בגוף. החלק המכונה – bias control – בגישה זו, בהשוואה לשאילת שאלות בלבד, אינו כה מעודן.
אדם צריך להיאבק. זה נשאר אמיתי. אך בספר – bias control- נוסח בלשון מורכבת מדי. פיתחתי דרך פשוטה יותר לומר זאת. לעיתים זה מספק גם דרך קיצור בפרקטיקה:
כעת אני רק מתבונן אל המקום בו ישנה אי הסכמה בין החולם לחלום. בדרך כלל (לא תמיד) זה קיים. אי ההסכמה עשויה להיות בין החולם לבין דמות אחרת בחלום. או, בין החולם ובין האופן שהחלום יוצר את הסיפור. למשל:
"היא חלמה ששלוש נשים כהות עור ענקיות עומדות בשביל וחוסמות את דרכה. היא התכוונה להמשיך ללכת כתמיד . הן אמרו לא ! במקום זאת התמודדי אתנו."
דוגמא נוספת :
החולם נמצא ברכבת והוא נוכח לדעת ששכח את חפציו בתחנה. הוא יורד ונאבק לחזור חזרה כדי לקחת אותם. אך בדרך חזרה ישנה "הפרעה". הוא מטפס על קיר ומתגלה מרחב חדש לגמרי. הוא ממשיך לומר : " זו הפרעה, אני חייב להשיג את חפציי" אך החלום אומר למעשה : " סליחה, אתה הולך בדרך זו, מעבר לקיר, אל מרחב חדש".
חדר ישיבות גדול. מלפנים, כמה אנשים מתדיינים בכמה בעיות. זה מלא עשן ומעורפל שם והדמויות המתדיינות מטושטשות. ישנם שם כיסאות עליהם יושב קהל. אך מאחוריהם, מהדלת האחורית מגיעים כעשרים אנשים. הם משורטטים בחדות ומחייכים. יש להם את התשובה והם רק ממתינים שאנשים המטושטשים מקדימה יעצרו כך שהם יוכלו להכריז על הופעתם ולומר את הפתרון.
החולם אומר שהוא יודע על איזו בעיה הם מתדיינים – הוא היה שקוע בה מספר שבועות, ואומר שאינו יודע אף לא רמז לפתרון.
כבדוגמאות דומות, אדם אינו רוצה להפסיק לעבוד על החלום עם מסקנה אשר אינה לוקחת בחשבון את הצד השני, הצד של החלום שכנגד הצד של החולם.
בדוגמא הראשונה אנו לבטח נזמין אותה "להיות" שלוש הנשים (במידה והן שונות , אז כל אחת בנפרד). אם לא נצליח להשיג זאת, נשאל מדוע זה כה קשה להיות זאת בגוף, איך הן הנשים הללו, ובאיזה אופן משהו מזה מתקיים בחולם עצמו.
בדוגמא השנייה אנו נציע : ברור שזה אתה האומר שזו "הפרעה". ברור שאין אנו יודעים אך נוכל לנסות לומר שאתה רוצה לחזור חזרה, אך החלום מנסה לקחת אותך באיזו שהיא דרך חדשה, אולי?
איך זה מרגיש שם, מהצד השני של הקיר ? מה אתה רואה שם ? מתי ראית אי פעם קיר שכזה ?
מה יכול להיות טוב בכל זה? מהו הדבר שאתה אולי זקוק מתוך כל זה?
תוכל להיות הקיר הזה ?
אממ…אני מחזיק משהו, הודף משהו. אממ..או, יש שם המון מרחב בצד השני!
אח"כ הוא אמר : הבעיה הזו הייתה כמו משהו חד או סבוך. לא ידעתי שיש שם המון מרחב ללכת אליו.
אני מוצא שזה עוזר לי לשאול את השאלה הבאה: " היכן החולם והחלום באי הסכמה ?" ואז אני עשוי להמתין מעט לפני שאגש לשם, אך לאחר זמן מה ארצה להתאמץ מעט לצעד אפשרי בנקודה זו.
How should it go ? 2. איך זה צריך להמשיך
הנקודה הזו קשורה קשר הדוק לראשונה. מה שהחלום מציג הוא לעיתים רק המצב הנוכחי של עניין. מכיוון שאנו רוצים צעד של תנועה, דרך אחת לגלותו היא לשאול: " כיצד המצב אמור להיות ?" זה "אמור" שנובע מבפנים, ולא נדע עד שיופיע צעד. אך אוכל לשאול זאת בכיוון של "אמור" אוניברסלי שכזה.
" אדם מת שכב מעל לדבר הזה שהיה בין המיטה למזבח." (חלק מתוך חלום ארוך יותר)
איזו הרגשה מגיעה עם האדם המת הזה ? מי הוא ?
או, זה החלק היצירתי שלי. הוא מת (אנחה) אני יודע את זה.
ובכן, אנו לא רוצים להשאיר את החלק היצירתי שלך מת. שים לב אם הוא יכול לזוז או לעשות משהו. רק המתן וראה מה הוא עושה.
הוא מיד התיישב ! "
עם חלומות רבים אני שואל מה צריך לקרות. האם חלקו היצירתי של אדם אמור למות ? וודאי שלא
אני משתמש בזה, כפי שאני עושה זאת כדי לייצר אפשרויות. אני מודע לכך שאחת יכולה להיות מנוגדת לשנייה אך אני לא מתעקש על אף אחת מהן. כל אחת מהן יכולה להציע דרך שלאחר מחשבה, מאפשרת לנו לנסות דברים.
כמו הנקודה הראשונה המצוינת קודם, זו הייתה חבויה/ מרומזת בתוך הגישה לאורך כל הדרך.
בספר ישנו חלום על אימא חזירה שמתנהגת מאד שונה מכפי שהחיה האמתית הייתה נוהגת.
לכן שאלתי את החולם מה הייתה אימא חזירה אמתית עושה. זה הביא לנו צעד.
מה שחדש פה זה ליישם זאת באופן נרחב יותר. בכל חלום אוכל לשאול : מה צריך לקרות במקום ?
What would be a totally sound way it could be?
ברור שאיני יודע, אך זה מוביל לדרכי עבודה.
The crucial bits of help a dream BRINGS: 3. פיסות העזרה המכריעות שמביא החלום
אפילו כאשר זה ברור היכן מונחת הבעיה העיקרית בחלום, לרוב איני שואל לגבי זה תיכף ומיד. אני שואל כמה מן השאלות, לרוב בקשר למקום, לעלילה, לדמויות .
כעת יש לי תוספת חדשה : אם עדיין לא מצאנו שום עזרה, אני פונה אל המקומות המשונים, וגם אל האובייקטים הרגילים בחלום עד שאני מוצא עזרה כלשהיא.
כוונתי ב"עזרה" למשהו חיובי שאנו רוצים לקחת אתנו כשאנו מתחילים לעבוד על הבעיה העיקרית.
זה משהו שיסייע לנו לעבוד טוב יותר מאשר אם היינו ניגשים לבעיה ישירות. בספר הצבעתי על כך שכל דבר חי הינו חיובי בדרך מסוימת. כל טבע, חיה א ילד. אם יש כלב או ליוויתן, אנו רוצים לחוש אותם או להיותם., ושתלווה אותנו האנרגיה החדשה שלהם עוד לפני שאנו מתמודדים עם החלק הקשה.
כעת אני מוסיף : עם משהו שעוזר, משהו עם אנרגיה חיובית לא בלט עדיין, בואו נחפש משהו שכזה. אני חושב שעם החלום מזמן לנו בעיה לעבוד עליה, הוא גם מזמן עזרה כלשהיא, שינוי מסוים בסט הרגיל, תוסף עם אנרגיה חיובית- משהו…כדי שלא נתמודד עם הבעיה התקועה בדרך הרגילה שהאדם תמיד מביא, ואז להיתקע שנית. אני מוצא שזה בעל ערך לחפש משהו כזה, כך שנוכל לעבד את הבעיה בדרך חדשה שהחלום מסייע לנו להביא.
ברור שאנו מצפים לעזרה מכל דבר מקורי, מוזר ומאד מובחן אשר החלום מביא. למשל, אם ישנן שם שתי קערות מפוסלות, או קופסא משונה עם מקלות שיוצאים ממנה, או כל דבר מסוג שכזה. ברור שנפנה אל משהו כזה לפני שנתמודד עם הבעיה העיקרית. אחרי הכול, אלה הם דברים שהחלום הביא, דברים שהחלום המציא, אז אנו יכולים בבטחה לצפות לעזרה מהם.
" תאמר לי עוד אודות הקערות הללו…
הן מפוסלות עם חיות וצמחים שבולטים החוצה, שאר הקערה נמצא מאחור (פרטים נוספים מגיעים).
תחוש עכשיו את הקערות האלה (אולי תהיה הקערות) תן לגופך לחוש אותן. קח זמן מה לזה.
(נשימה)
בוא ניקח אתנו את תחושת הגוף, וזה אתנו עכשיו בזמן שאנו ממשיכים."
דוגמא נוספת :
" על הגשר עומד אדם זקן.
(נשאלו כל מיני שאלות לגביו. לא ממש עלה דבר מהן)
בוא ניתן לאיש הזקן להיות אתנו בזמן שאנו ממשיכים. האם זה נראה אפשרי, להיות בחברתו כשאנו מתקדמים? "
לבטח נפנה אל הקערות הללו או אל האיש הזקן.
כוונתי כאן הייתה התייחסות לדברים פחות מובחנים, דברים שנראים לא חשובים כמו למשל דלת, מיטה, קיר. ("אפוא אי פעם נפגשת בדלת שכזו ? מהי האיכות המורגשת של הדלת הזו ? היה הדלת הזו").
" היכן ראית אי פעם מיטה כזו ?…
לא יודע… אממ..או, זו הייתה המיטה שהייתי יושב עליה כשהורי היו רבים. זה היה בטוח לשבת עליה.
או…עכשיו לך ושב על המיטה הזו, הרגש עצמך יושב על המיטה. בוא ניתן לזה להיות הבסיס לפעולה שלנו ומעכשיו נעשה הכול משם, בסדר ?
דוגמא נוספת :
" האם אני יכולה לספר לך רק חלק מהחלום?
בטח, אך שיהיה לך את שאר החלום עם עצמך, כך שבפנים, בתוכך את עובדת עם כל החלום.
זה על משהו כואב."…..
לאחר מכן היא סיפרה את החלק הקצר שרצתה לספר. היא כבר ידעה לאיזו בעיה מתייחס על החלום. היא לא שיתפה מה זה, אך הסתבר שזה היה מאד מכאיב. ללא ידיעה מהו הדבר, הייתה לי את התחושה של זה.
האם בהמשך החלום יש אולי חיה או צמח או תינוק, או משהו חי או יפיפה?
(שקט). היה שם ילד.
כן, זו כוונתי. ילד זה תמיד משהו טוב.
אני חושבת שיש שם עוד ילדים.
האם אפשר להביא את כל הילדים שיהיו אתנו כשאנו מתקדמים? אולי אפשר שיהיו מסביבנו ? האם זה יהיה נכון ?
(אנחה)
כל גופה השתנה. הייתה הקלה מעט מהמתח המכאיב העצום שהיא חוותה עד כה. יכולתי לראות שהילדים הביאו בטחון מה או לפחות אפשרות להרגשת בטחון.
ואז היא אמרה: אני יכולה להשתמש בצבא שלם של ילדים סביבי !